|
Specialistkompetens för Lotus och Caterham Seven sedan 1974 |
|||
|
|
|||
Startsida
|
Automobil testar Caterham CSR. I nr 2/08 Bilen som Auotmobil testar är en Caterham CSR. CSR Står för Caterham Seven Racing. När SV (Super Vide) skulle vidareutvecklas kom turen till motor och hjulställ. Flera motoralternativ utvärderades bla. byggdes en CSR med Toyota 2,0 men slutgiltigt blev det den av Cosworth utvecklade 2,3 l Ford Duratec. Motorn parades ihop med Caterhams egen 6-växlade låda via ett Bellhousing som också innehöll torrsumpstanken som är standard. Hjulställen konstruerades av ett externt formelvagnsföretag med kopplingar till Lotus. Den första CSR:en presenterades 2003 som en ny Racebil med 260 Hp motor. Gatuversionen kom ett år senare och hösten 2005 kom dom första med 200 Hp avgasgrenade motorerna. Bilen på bilderna byggdes upp hos Caterham Sweden vintern –05-06 och registrerades på våren –06 som Amatörbyggt fordon eftersom det var enda möjligheten att få den på svenska plåtar. Redan första sommaren bevisade Stefan Jönsson från Helsingborg som körde bilen att den var RACE! Med stor vindruta, full ljuddämpning, avgasrening och gatudäck var han nere under varvrekordstider för klassen (RoadsportA). I övriga Europa registrerades bilen som Nationellt Lågserie Fordon (LVA Approval) I oktober- 07 blev äntligen EU:s gemensamma Lågvolymkrav färdiga och Caterham beslutade sig för att fullfölja klassning till EU-standard. CSR:en är Caterhams första modell som har fullt EU godkännande och kan köpas som färdig bil över hela Europa, denna gång inklusive Sverige. Pris från 550.000:- inklusive Sv moms Leverans tid ca 4 månader.
|
|
||
![]() |
![]() |