Verkstad

I samarbete med tillverkare i UK finns nu ett nytt kylsystem som passar Lotus Seven S2
och S3 med 1300-1500 pre X flow och 1600 X-flow. Problemen med Swirl-pottan och
den undermåligafläkten är nu slutligen löst. Test körs denna sommar.
 
 
Kylvätskenivån kan nu kontrolleras utan att ta av nosen, genom expansionstankens
bättre placering. Thermostathuset har också en fläktkontakt till fläkten med bra kapacitet.
Ett vrak hämtas till verkstaden.


Tvätt från sidan, upp o ned bak o fram.


Men var är motorn?

Här kommer motorn

När en motor köps på skroten så köper man "grisen i säcken". Man kan
aldrig veta vad man får. En månads returrätt gäller.
Första steget är att kolla kompression och oljetryck med hjälp av startmotorn.
Alla service delar ska bytas: Kamrem, vattenpump, remspännare, oljefilter,
olja och nödvändiga packningar innan det är dax för 1:a varmkörning.

Aluminium var kraftigt oxiderad. Scotchbrite(grov) diskmedel o vatten
första vändan. Klister från gamla dekaler kan lösas upp med "Gasket remover".
Tjärstänk
med lacknafta, sedan Autosol putsduk o handarbete.

Under tiden så har framvagnen varit på blästring o vissa delar har galvats om.
Lacken är klassiska" Hamerite" som sprutas. Alla slitdelar som lager, p-ändar, skivor mm byts.

Ny plåt o nya knappar ökar nybilskänslan.

2:a eller är det 3-4:e giftemål motor-chassi.

När broms hydrauliken ska renoveras så gör det till sammans med delar från flera bilar.
Här är bromsok från S2,S3 och CS3.

Framvagn klar med renoverat bromsok.

Motorrummet är nu återställt till det urspungliga skicket.

Med skärmar o lyse så ser det ut mera som en Bil.

En spricka i oljetrråget uppenbarade sig vid varmköring. Det fördröjde
projektet en hel del.
En skicklig svetsare lyckades på 2:a försöket att få det porösa materialet tätt.

Nu var det dax för besiktning. Passerade UA.

Besiktigad o klar för testkörning.

LIte fotografering o dekal sen är det klart.
Många påbörgar renovering av entusiastbilar, men blir stående halvfärdiga.
Här blir dom klara.
|