Verkstad
Ett vrak hämtas till verkstaden.
![](Bilder/First/IMG_1745-6.jpg)
![](Bilder/First/IMG_1990-6.jpg)
Tvätt från sidan, upp o ned bak o fram.
![](Bilder/First/IMG_1989-6.jpg)
![](Bilder/First/IMG_1746-6.jpg)
Men var är motorn?
![](Bilder/First/IMG_1805-6.jpg)
Här kommer motorn
![](Bilder/verkstad/IMG_2459-4.jpg)
När en motor köps på skroten så köper man "grisen i säcken". Man kan
aldrig veta vad man får. En månads returrätt gäller.
Första steget är att kolla kompression och oljetryck med hjälp av startmotorn.
Alla service delar ska bytas: Kamrem, vattenpump, remspännare, oljefilter,
olja och nödvändiga packningar innan det är dax för 1:a varmkörning.
![](Bilder/verkstad/IMG_2433-6.jpg)
Aluminium var kraftigt oxiderad. Scotchbrite(grov) diskmedel o vatten
första vändan. Klister från gamla dekaler kan lösas upp med "Gasket remover".
Tjärstänk
med lacknafta, sedan Autosol putsduk o handarbete.
![](Bilder/verkstad/IMG_2448-6.jpg)
Under tiden så har framvagnen varit på blästring o vissa delar har galvats om.
Lacken är klassiska" Hamerite" som sprutas. Alla slitdelar som lager, p-ändar, skivor mm byts.
![](Bilder/verkstad/IMG_2423-6.jpg)
Ny plåt o nya knappar ökar nybilskänslan.
![](Bilder/verkstad/IMG_2462-6.jpg)
2:a eller är det 3-4:e giftemål motor-chassi.
![](Bilder/verkstad/IMG_2478.jpg)
När broms hydrauliken ska renoveras så gör det till sammans med delar från flera bilar.
Här är bromsok från S2,S3 och CS3.
![](Bilder/verkstad/IMG_2472.jpg)
Framvagn klar med renoverat bromsok.
![](Bilder/verkstad/IMG_2527-6.jpg)
Motorrummet är nu återställt till det urspungliga skicket.
![](Bilder/verkstad/IMG_2508-6.jpg)
Med skärmar o lyse så ser det ut mera som en Bil.
![](Bilder/verkstad/IMG_2549.jpg)
En spricka i oljetrråget uppenbarade sig vid varmköring. Det fördröjde
projektet en hel del.
En skicklig svetsare lyckades på 2:a försöket att få det porösa materialet tätt.
![](Bilder/verkstad/IMG_2554.jpg)
Nu var det dax för besiktning. Passerade UA.
![](Bilder/verkstad/IMG_2563.jpg)
Besiktigad o klar för testkörning.
![](Bilder/verkstad/IMG_2566.jpg)
LIte fotografering o dekal sen är det klart.
Många påbörgar renovering av entusiastbilar, men blir stående halvfärdiga.
Här blir dom klara.
|